Friday, December 18, 2009

1 Muharram 1431

Salam Maal Hijrah. setahun lagi berlalu, diantara sedar dengan tidak ... selalunya tidak kerana kita tidak kisah dengan tarikh mengikut kiraan Hijrah, kerana telah terlalu biasa dengan tahun masihi.

Di sekeliling kita, kita dapat merasakan suasana cuti, hujung tahun cuti xmas (hari natal) dan sambutan "New Years Eves 2010". Shopping Complexs disana sini dan diseluruh dunia dengan bangganya, berlumba lumba menghias untuk meraikan masa ini. Setuju atau tidak, kita kena terima bahawa hiasan nya menarik dan cantik.

Diantara yang menarik pada tahun 1430 adalah France (Presiden Perancis -Sarkozy) dengan halangan dengan Burqa http://www.huffingtonpost.com/2009/06/22/sarkozy-burqas-are-not-we_n_218920.html serta Switzerland dengan larangan terhadap Menara di Masjid, baca disini http://www.alarabiya.net/articles/2009/11/30/92803.html

Dunia Islam dengan OIC. Berapa ramai dari kita yang masih ingat bahawa ia bermakna Organization of Islamic Countries, sedangkan maksud sebenarnya adalah Organization of Islamic Conferences, kita sebenarnya tak berani nak pilih satu wadah dan akhirnya kita dengan cara kita masing masing sampai bila bila.

Selagi kita tidak dapat bersatu Lilla hi taallah, selagi itulah kita akan berada dalam keadaan yang tidak menentu, kerana kita masih lagi merasakan bahawa kita betul orang lain salah, orang lain kata dia betul kita salah, akhirnya siapa yang betul???

Sehingga kita sanggup meninggalkan pegangan berpandukan taqlid, dan kembali kepada Al Quran dan Sunnah Rasulullah SAW, dengan ikhlas secara manqul, musnad dan mutassil, kita tidak akan dapat keutuhan yang diharapkan.

2 comments:

Yayasan Ilmu said...
This comment has been removed by the author.
Yayasan Ilmu said...

Sorry, dah hantar komen, lupa nak bagi tau satu blog yg memberikan kefahaman tentang Wahabi itu. Ilmunya baik hanya yg missing bahagian 'jema'ah'. Sila tengok: wahabiah.blogspot.com