Monday, March 1, 2010

SATU dari 73 ...

Setiap kali berbicara tentang Islam, baik secara individu atau berkumpulan, perkara ini menjadi perkara yang sangat "rumit". Ia rumit kerana seluruh dunia hari ini dikatakan ada lebih dari 1 billion orang yang mengakui mereka adalah orang Islam.
.
Dan disetiap ceruk dunia, berkemungkinan ada orang yang mengakui dirinya Islam, baik bermastautin di situ ataupun pendatang yang bekerja atau melancung. Dunia hari ini mengenali Islam dalam bentuk yang sangat berbeza. Sekarang 'SUNNI' atau 'SHIITE'. Maknanya SUNNAH atau SYIAH. Setiap satu mengatakan mereka Islam, kemudian ada pula MAZHAB yang 4, dan yang menarik sekarang 'WAHABBI', adakah ini juga masuk kategori MAZHAB, kalau ya dah jadi 5 pula.
.
Dari tulisan yang terdahulu saya mengutarakan tentang sabda Nabi SAW berkaitan dengan 2 perkara, iaitu Al Quran dan Sunnah. Di Malaysia kita dah sambut Hari Keputeraan Nabi SAW dengan nama Maulid Nabi/Maulidul Rasul. Ada Perarakan, ada ceramah ada anugerah, ada pertandingan azan, berzanji dan sebagainya.
.
Ada yang mengatakan Islamnya seseorang itu dengan lafadz Syahadah (memang ada Hadithnya pun). Jadi mudahlah menjadi orang Islam. Apa intipati Syahadah???
.
"Aku naik saksi tiada Tuhan selain Allah,
dan aku naik saksi Muhammad Hamba dan Utusan Allah"
.
Mudahnya Perintah kerjakan, Larangan jauhi sepertimana yang diajarkan oleh Hamba dan Utasan iaitu Nabi Muhammad SAW.
.
Adakah kita pasti bahawa kita dah ikut perintah serta menjauhi larangannya???

No comments: