Friday, July 9, 2010

Ramadhan yang akan tiba...

Sebulan lebih sikit, tolak campur, kita insyaallah akan bertemu dengan Ramadhan. pada yang ada berhutang puasa kiranya, eloklah cepat-cepat melunaskan hutang puasa yang tertunggak. Jangan nanti rugi kita, kerana mengambil mudah.

Bayangkan ... berapa ramai yang sebenranya menantikan kehadiran Ramadhan? Rasanya lebih ramai yang telah pun mula memikirkan Aidil Fitri dan baju baru. Yang fikirkan bisness, dah sibuk fikir apa nak jual, lebih lebih lagi usaha mendapatkan lesen untuk berniaga semasa bulan puasa sedang rancak. setiap PBT dah mula menyediakan kalau tidak dah keluarkan pun lesen-lesen tersebut.

Maka bermulalah pesta baru dalam edisi hidup orang malaysia ... bulan puasa nak makan apa???

--------------

Alamak ... ESQ dah diharamkan pula oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan. Punya lah ramai Mufti dan pegawai yang dah ikut serta, ada yang jadi panel syariah lah dan sebagainya, ini lah "UNIQUE" nya Islam kat Malaysia. Maka akan bermulalah episod debat ke dialoque ke dan sebagainya...

Program sebegini memang sedang hangat, kalau dibarat banyak mengunakan istillah dari 'Bible', orang Islam pula mulalah mengunakan istilah dari "Al Quran" dan "Al Hadith". Janji boleh buat duit dan nampak lebih "GAH" dari program orang lain ... kira ok la.

Semuanya boleh di komersilkan ... macamlah nak jadi IMAM yang sekarang tengah hebat diperkatakan.

-------

Akal yang sempit ni, kiranya cukup hebat, sampaikan ikut satu kajian* kalau nak samakan dengan SUPER KOMPUTER sebesar padang bola pun tak boleh 'challenge' punye ... Itu sebabnya, manusia yang tak ada sayap boleh terbang hingga sampai ke angkasa lepas, tak ada insang boleh bernang dan mengharungi lautan yang luas terbentang. Tak ada senjata boleh buat 'BOM ATOM dan NUKLEAR untuk membunuh sesama sendiri dan sebagainya.

Tapi ... yang pastinya, apa juga ilmu yang ingat bagus sangat tu, tak dapat dekat langsung kepada tahap kekuasaan ALLAH SWT.

Fikir fikirkan lah ... bertaubatlah sebelum telambat ... ramadhan dah sangat dekat ... itu pun kalau ada umur.



No comments: