Friday, July 30, 2010

Sya'aban akan tinggalkan kita ... tapi

Ramadhan yang insyaallah kita temui tidak beberapa hari lagi sangatlah menguntungkan bagi mereka yang memahami. Ini adalah kerana ganjarannya sangatlah besar dan hanya Allah aza wajalla yang akan menentukan pahalanya.

Banyak ayat Al Quran dan Hadith-hadith sahih yang mengaitkan berkenaan dengan keberkatan Ramadhan sehingga ramai menyebutnya sebagai Ramadhan Al Mubarak. Walaubagaibanapun, masih ramai orang yang berusaha untuk beribadah sehinggakan mereka melakukan perkara-perkara bida'ah yang hanya memenatkan serta merugikan mereka akhirnya. Secara logiknya, setiap perbuatan baik sepatutnya tidak salah, malangnya apabila ia dilakukan hanya dengan akal, dan bukannya ilmu, ia membawa kepada kecelaruan. Pastikanlah kesahihan setiap amalan agar ia menguntungkan kita.

Ada satu hadis yang selalunya digunakan oleh ramai orang yang mana mereka berpuasa sampai keseluruhan bulan Rejab, Sya'aban dan seterusnya Ramadhan, kerana mengikut mereka adanya hadis berikut : Rejab bulan Allah, Sya'aban bulanku, dan Ramadhan bulan umatku". Kesahihan hadith ini diragui.

Saya kenal seorang hamba allah ini, dia berusaha untuk berpuasa pada bulab-bulan tersebut bila sampai aje bulan Rejab. Beliau akan makan dengan banyak pada malamnya, tidur siangnya dan badannya bertambah besar dan berat. Ini kerana, sistemnya dah tidak membezakan antara malam dan siang.

Ada satu artikel dari Dr Maza yang menarik tentang isu ini., baca disini.

No comments: