Friday, November 19, 2010

Tarikh Hijrah ...

Keliru ... keliru !!!

Kalau kita nak guna pakai tarikh hijrah dari tarikh masehi, boleh pening kita dibuatnya. kalau ikut tarikh antarabangsa, hari 1ni adalah hari ke13 dzulhijjah 1431, yang bermakna hari tasyrik (11,12 &13 ) terakhir. Di Malaysia, memandangkan telah ditetapkan bahawa 1 dzulhijjah 1431 adalah bersamaan dengan 8 hb November 2010, maka walaupun di Makkah, orang telah lebih dahulu selesai wukuf di arafah, kita hanya menyambut Aidil Adha pada 17hb November 2010 iaitu, 11 dzulhijjah 1431 (masa antarabangsa).

Walaubagaimanapun, sebagai warganegara Malaysia yang patuh, memandangkan bahawa pemerintah telah menetukan bahawa Aidil Adha tetap 10 dzulhijjah 1431 yg mana bersamaan dengan 17hb November 2010.

Tapi, ada masjid yang dah takbir dari subuh hari selasa lagi. Inilah masaalah dunia hari ini, antara orang pandai dan orang yang memandai-mandai.

Allah hu Akabar Allah hu Akbar Allah Hu Akbar
Lailla ha illalah hu Allah hu Akbar
Allah hu Akbar wa lillahilham

1 comment:

Orbee said...

Askm,

Ini isu pentadbiran negara. Kata saja Islam agama resmi negara tapi nampaknya tak dapat nak ditadbir dengan baik. Selagi pentadbiran agama diletak bawah kuasa setiap negeri, sudah tentu sukar utk mendapat satu persetujuan dalam menyelesaian sesuatu masaalah.

Kalau Yg Dipertuan Agung sebagai ketua Sultan2, kenapa mufti yg lebih "arif" dalam perkara agama tidak ada pula seorang ketua mufti yg berkuasa dan bolih dapat mempastikan tiada percanggahan dlm perkara agama?

Selagi struktur pentadbiran agama di negara ini tidak di ubah, sukarlah utk dapat satu kata putus atas perkara2 agama. Masalah sama saperti penentuan puasalah, rayalah, poligamilah dll. akan terus berlaku tanpa kesudahan.

Semuga Allah SWT memberi mereka petunjuk.