Tuesday, August 16, 2011

Hari ke 16 Ramadhan ...

Alhamdulillah, kita telah dapat menjalankan ibadah puasa dalam bulan Ramadhan yang barokah ini dengan sekuat mampu kita. Walaupun syaitan telah dirantai, kita masih menghadapi rasa leka dan lahan, malah masih mudah marah dan nafsu terhadap banyak perkara. Ini membuktikan bahawa kita perlu memperkuatkan daya tahan diri dan sentiasa bersabar, bukan hanya dari makan dan minum.

Usaha mengkhatamkan Al Quran masih diteruskan walaupun tergendala satu juz, Juz berkutnya adalah Juz 15 dengan ayat-ayat dari surah ...

  • Al Israa' 1 - 111
  • Al Kahfi 1 - 74

***

Surah Al Israa' adalah surah ke 17, bermaksud Perjalanan malam di turunkan di Makkah sebanyak 111 ayat. Ayat 36 merangkumi kepentingan memahami ilmu sebelum mengamalkan : "Wa laa taqfu maa laisa laka bihii ilmun innas sam'a wal bashara wal fu-aada kul-lu ulaa-ika kaana 'anhu mas-uulaa". Artinya : ' Dan jangan mengerjakan apa-apa tidak ada bagi engkau (Muhammad) dengan ilmu sesungguhnya pendengaran dan penglihatan dan hati tiap-tiap (semua itu) demikian itu dari (Muhammad) akan di tanya'. Ayat 109 adalah ayat sujud sajadah.

Surah Al Kahfi, bermaksud Gua, adalah surah ke 18, mengandunggi 110 ayat dan diwahyukan di Makkah.

No comments: