Thursday, August 25, 2011

Malam 25, Juz 27 ...

Malam 25 Ramadhan adalah diantara malam ganjil dalam 10 malam terakhir. Usahakan iktikaf semampunya. Surah-surah seterusnya adalah ...

  • 51 - Az Dzaariyaat : 31 - 60
  • 52 - Ath Thuur : 1 - 49
  • 53 - An Najm : 1 - 62
  • 54 - Al Qamar : 1 -55
  • 55 - Ar Rahmaan : 1 - 78
  • 56 - Al Waaqi'ah : 1 - 96
  • 57 - Al Hadiid : 1 - 29

***

Surah Az Dzaariyat (sambungan). Ayat 56 ...

"Wa maa khalaqtul jinna wal insa illaa li ya'buduun"

(dan tidak menjadikan jin dan manusia kecuali untuk ibadah)

Surah Ath Thuur bermaksud Gunung, ada 49 ayat dan di wahyukan di Makkah.

Surah An Najm bermaksud Bintang, diwahyukan di Makkah dengan 62 ayat. Ayat 4 "In huwa illa wahyuy yuuhaa" dan ayat 5 " 'Allamahuu syadiidul quwaa". Menerangkan mengenai Al Quran dan ketika Nabi SAW mikraj. Ayat 62 "Fas juduu lillaahi wa'buduu" (Maka bersujudlah kepada Allah dan sembahlah dia)

Surah Al Qamar bermaksud Bulan. Ada 55 ayat dan diwahyukan di Makkah. Ayat-ayat 16, 21 dan 30 menggingatkan ... "Fa kaifa kaana 'adzaabii wa nudzur" dan pada yang ingkar maka ... "Fa dzuuquu 'adzaabii wa nudzur."

Surah Ar Rahman yang membawa maksud Yang Maha Pengasih, diwahyukan di Makkah dan ada senanyak 78 ayat. dalam surah ini ... persoalannya ialah : "Fa bi ayyi aalaa-i rabbikumaa tukadzdzibaan" (Maka manakah nikmat tuhan keduanya mendustakan kamu sekalian)

Surah Al Waaqi'ah bermaksud Kejadian yang besar, diwahyukan di Makkah dan keseluruhannya ada 96 ayat. Memahami Ayat 77, 78, 79 antara maksud "tidak boleh menyentuh pada ayat kecuali orang yang disucikan (malaikat)" dengan faham 'umum mesti ada wudhu apabila ingin menyentuh Al Quran'. Al Quran yang dimaksudkan ialah yang berada di {Luh Mahfuz}.
"Innahuu la qur-aanun kariim.
Fii kitaabim maknuun. Laa yamassuhuu illal muthahhatuun."

Surah Al Hadiid bermaksud Besi. Ada 29 ayat dan diwahyukan di Madinah. Di dalam Ayat 16 dipersoalkan bagi orang iman untuk khusyuk ...

"A lam ya'ni lil ladziina aamanuu an takhsya'a quluubuhum li dzikrillaahi
wa maa nazala minal haqqi wa laa yakuunuu kal ladziina
uutul kitaaba min qablu fa thaala 'alaihimul amadu
fa qasat quluubuhum wa katsiirum minhum fasiquun."

No comments: